Drewniane klocki – prosta zabawka, która pobudzi rozwój Twojego dziecka

W dzisiejszych czasach interaktywnych zabawek, zwykłe klocki odeszły w zapomnienie, a te drewniane, wydawałoby się najmniej atrakcyjne, zwłaszcza. A szkoda, bo zabawa nimi ma same zalety! Kiedy uświadomimy sobie jak dużo dobrego, dla rozwoju naszego dziecka mogą zrobić, to z pewnością przy następnej wizycie w sklepie z zabawkami, sami po nie sięgniemy.

Czym należy się kierować wybierając klocki?

  1. Rozmiar – im mniejsze dziecko, tym większe klocki, najlepiej aby nie mieściły się do małej buzi. Poza tym, drewniane klocki nie mają ostrych krawędzi i znacznie trudniej je połamać, są zatem bardzo bezpieczne.
  2. Bezpieczeństwo – drewno jest naturalne i z pewnością nie zaszkodzi, nawet kiedy dziecko będzie wkładało klocki do ust. Jeśli jednak decydujemy się na kolorowe klocki, warto  zwrócić uwagę na to, czy farba, którą zostały pokryte jest bezpieczna dla dzieci.
  3. Wielkość zestawu – najlepiej, aby zawierał dużo klocków, nawet jeśli kupujemy je dla maluszka, który na razie potrafi budować maksymalnie z trzech elementów. Wraz z wiekiem dziecko będzie mogło tworzyć coraz bardziej skomplikowane budowle.
  4. Uniwersalność – idealny zestaw, to taki zawierający kilka różnych kształtów w podstawowych kolorach. Nie wybierajmy zestawów tematycznych, ponieważ ograniczają one możliwości tworzenia. A chodzi nam przecież o to, aby jedyną barierą była wyobraźnia.

Jak i dlaczego bawić się z dzieckiem klockami?

  1. Rozpoznawanie kolorów – pierwsza zabawa drewnianymi klockami jaką możemy przeprowadzić z najmłodszymi dziećmi, polegająca na pokazywaniu elementów w różnych kolorach i nazywaniu ich. Później zachęcamy dziecko do wskazania kolorów wymienionych przez mamę.
  2. Rozpoznawanie kształtów – tak jak przy zabawie z kolorami, wskazujemy klocki i nazywamy kształty, a później zachęcamy do tego samego dziecko. Możemy także poprosić o wybranie
    z całego zestawu na przykład wszystkich okrągłych klocków w kolorze czerwonym.
  3. Mniejsze, czy większe? – budujemy dwie lub więcej wież i pokazujemy zależność. Uczymy
    w  ten sposób najprostszych zasad matematyki, poprzez działania na zbiorach.
  4. Dodawanie i odejmowanie – drewniane klocki mogą wspaniale posłużyć do nauki tych działań. Rozkładamy tyle elementów, ile w zadanym zadaniu i obrazowo pokazujemy na czym polega odejmowanie, a na czym dodawanie.
  5. Budowanie – to najbardziej oczywista zabawa z wykorzystaniem klocków, która ćwiczy przede wszystkim zdolności manualne, które przydają się później między innymi przy nauce pisania. Rozwija także wyobraźnię i kreatywność oraz uczy zależności nad, pod, obok,
    z prawej, z lewej…
  6. Dzielenie – tym razem nie chodzi o matematykę, ale o umiejętność współpracy. Bawiąc się
    z innymi dziećmi, czy rodzicami dziecko w naturalny sposób uczy się dzielić.
  7. Sprzątanie – od  zabawy klockami łatwo można zacząć naukę sprzątania po sobie. Po skończonej zabawie przecież trzeba pozbierać klocki. Z tym zadaniem poradzą sobie nawet najmłodsze dzieci, a pochwalone w przyszłości na pewno chętnie powtórzą takie zachowanie.

Każdy rodzić przynajmniej raz był sfrustrowany faktem, że kupił  wydając niemałą sumę pieniędzy, wymarzoną przez dziecko zabawkę, która szybko się znudziła i wylądowała gdzieś w kącie, zupełnie zapomniana już po kilku dniach. Kiedy jednak głębiej się nad tym zastanowimy, to jak długo można na przykład naciskać przycisk i słuchać powtarzającej się melodyjki. Zabawka musi przede wszystkim dawać wiele różnych możliwości zabawy. Drewniane klocki stwarzają ich tyle, że dzieci w każdym wieku chętnie do nich wracają.

Marta
Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *